Proč jsou problémy mezi automobilisty a cyklisty?

Pokud se zeptáte kteréhokoliv řidiče, co mu na silnicích vadí nejvíc, mnoho z nich pravděpodobně odpoví, že cyklisté. A naopak, pokud se optáte cyklisty, odpoví, že bezohlední řidiči. Obě strany mají s tou druhou problémy, a to již dlouho. Ovšem přes různé pokusy se nezdá, že bychom byli blíže k jejich vyřešení.

 

Samozřejmě je zde také otázka, která ze stran je zde v právu. Jsou to řidiči, kteří tvrdí, že cyklisté jezdí mnohdy uprostřed silnice, případně zpomalují dopravu? Nebo jsou to cyklisté, kteří zase říkají, že je kolikrát málem smetlo projíždějící auto?

 

Jistě, pravdu mají oba. V obou skupinách se totiž najdou takoví, kteří by se na silnici neměli vydávat. Ti pak dělají špatné jméno celé skupině, neboť lidé mají tendence generalizovat. Jenže mnohdy se ani při nejlepší snaze potížím nevyhneme.

 

cyklista na projížďce

 

Na vině totiž není ani tak jedna ze skupin, nýbrž dopravní systém, který řadí automobily a kola prakticky na stejnou úroveň. Oba stroje by měly jezdit po stejné silnici a dodržovat stejné předpisy, bez ohledu na to, že jsou naprosto rozdílné, a to jak co se rozměrů týče, tak i jejich možností.

 

V posledních letech se situace poněkud zlepšuje budováním cyklistických stezek, kde teoreticky cyklisté mají volné pole působiště. Problém je, že tyto často využívají ke svým procházkám chodci, a to často i pejskaři či rodiny s malými dětmi. To způsobuje další třenice.

 

jízda kola v odstavném pruhu

 

Opominout nelze také fakt, že ačkoliv se počet i délka těchto cyklistických stezek stále zvyšuje, jsou obvykle budovány pouze na okrajích měst či v parcích. Jen málokdy vedou skutečně z jednoho města do druhého. Cyklistům pak nezbývá, než jezdit po silnici.

 

Jak to tedy vypadá, problém s koly nelze jen tak vyřešit. Možná by pomohlo důsledné dodržování toho, že cyklistické stezky jsou skutečně jen pro cyklisty, podobně jako silnice pro auta. Avšak tomu jsme bohužel daleko. A cyklisté pak nesou následky.